Een begeleidings- of actieplan stel je op in samenspraak met de familie. Leg erin vast hoe de begeleidingsvoorwaarden kunnen nagekomen worden overeenkomstig de individuele behoeften, mogelijkheden en ambities. De keuzes van de familie over de inhoud van de begeleiding en de formulering van de prioriteiten respecteer je zoveel mogelijk.

Wanneer er een consensus is over de begeleiding en de voorwaarden, worden deze in een contract gegoten, samen met de hoofddoelstellingen, verwachtingen, wederzijdse rechten/plichten en sancties binnen het traject. Voorwaarden en sancties moeten zo concreet en specifiek mogelijk zijn.

Mogelijke begeleidingsvoorwaarden:

  • Competentieversterkend traject voor ouders (taalles, professionele opleiding)
  • Regelmatige schoolaanwezigheid van kinderen en pedagogische ondersteuning (huiswerkklas e.d.)
  • Ouderbetrokkenheid op school: opvolging van oudercontacten, schoolactiviteiten en rapporten voor ouders
  • Buitenschoolse activiteiten voor kinderen
  • Vrijwilligerswerk voor ouder
  • Afbetalingsplan

Het begeleidingsplan wordt individueel en op maat uitgewerkt en uitgevoerd.

Het is belangrijk om de school van de kinderen vanaf het begin te informeren over de doelstellingen van het project en de directie en/of leerkracht erbij te betrekken waar mogelijk.

Het volgen van huiswerkklassen op een andere locatie dan de school kan een grote drempel vormen voor de familie. Huiswerkbegeleiding kan eventueel aan huis georganiseerd worden in samenwerking met vrijwilligers (bijvoorbeeld studenten).

Het traject dient ook als educatief project voor de familie. Sensibiliserende gesprekken of activiteiten zijn nodig over thema’s als energieverbruik, gebruik van medische voorzieningen (bijvoorbeeld huisdokter versus spoeddienst)

Meestal is een degelijke begeleiding nodig op het vlak van budgetbeheer (schulden die vanaf moment van domiciliëring ‘ontdekt’ worden) en bij het opvolgen van correspondentie.