Elke cliënt die zich inschrijft in een opleiding of een werkcontract ondertekent, is al een succes. Maar niets garandeert dat de begeleiding in dit stadium al succesvol kan worden stopgezet. Initieel enthousiasme kan door allerlei omstandigheden omslaan of de cliënt kan tot het besef komen dat de gemaakte keuze toch niets voor hem/haar is. Een warme opvolging door de begeleider kan situaties die dreigen scheef te groeien tijdig rechttrekken waardoor de kans op succes op langere termijn toeneemt.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is IMG-20190416-WA0004-576x1024.jpg
ESF-cliënte van de Roma-dienst aan het werk in de horeca
(c) Foyer

Vraag feedback aan de cliënt: hoe voelt hij of zij zich bij de nieuwe activiteit? Aan de opleider of werkgever kun je vragen hoe alles verloopt en wat de knelpunten zijn. Probeer dit met de cliënt te bespreken en oplossingen te vinden om indien nodig bij te sturen.

Probeer succesverhalen te valoriseren door mensen in de bloemetjes zetten of hun verhaal te laten verspreiden, bijvoorbeeld via een getuigenis op Facebook of een interview.

Door het parcours van voorbeeldfiguren in de kijker te zetten, kan een heus sneeuwbaleffect gecreëerd worden in de gemeenschap.