Een langer durende begeleiding is niet voor elke cliënt weggelegd. Niet alleen is de familiale en financiële situatie vaak nijpend, maar velen hebben geen strategie op langere termijn. Sommige cliënten geven het traject na een tijdje op “omdat het hen nog niks heeft opgebracht.” Wat kan de begeleider doen om mensen te blijven motiveren?
Creëer een vertrouwde omgeving op het bureau, waar de mensen graag naar toe komen en hun verhaal kunnen vertellen. Enkele woorden Romanes kunnen helpen het ijs te breken. De aanwezigheid van de Roma-bemiddelaar als aanspreekpunt en vertrouwenspersoon is ook daar een pluspunt. Vertaling is een must voor wie geen Nederlands of Frans begrijpt.
Neem de tijd om naar de cliënten te luisteren en goed te leren kennen. Sommigen zijn zich niet goed bewust van wat ze echt willen of kunnen. Samen nadenken en graven in hun ervaringen is voor hen vaak een eyeopener. Zo kan je samen nagaan welke verwachtingen haalbaar zijn.
Probeer de cliënt een realistisch beeld te geven over de werkvloer in België. Toets hun idee af aan werkelijkheid, zoals bijv. de nood aan kinderopvang, het uurrooster, afstanden enz. Hierbij hoort ook sensibilisatie over arbeidsattitudes, kennis over rechten en plichten als werknemer enz.
De scholarisatie van de kinderen moet eerst in orde gebracht worden als voorwaarde voor een begeleiding.
Geef grondige uitleg over laagdrempelige opleidingsverstrekkers: lage voorwaarden, taalniveau, prijs, uren, duur. Het zoeken naar of volgen van een taalcursus of professionele opleiding kan gelijklopen met actief solliciteren. Dit kan de cliënt enerzijds blijven motiveren en anderzijds doen inzien dat een job niet zomaar uit de lucht komt vallen.
Aanklampend werken! Blijf steeds feedback vragen over de gezette stappen. Geef ook zelf feedback of vraag feedback aan opleidingsverstrekkers over het verloop van de opleiding of met werkgevers na sollicitaties. De opvolging gebeurt in een positieve sfeer door interesse te laten blijken, betrokkenheid te tonen en kleine successen te erkennen: “Ik ben trots dat je je hebt ingeschreven in de taalcursus, dat je elke dag naar de les gaat, …”. Opbouw van zelfvertrouwen en empowerment staan centraal.
Maar tot een bepaalde limiet: bij cliënten die elke vorm van opleiding weigeren, moet je soms op een bepaald moment kunnen loslaten en hen zelf laten merken dat werk vinden nauwelijks mogelijk is. Sommigen hebben tijd nodig om een negatieve ervaring te hebben van vruchteloos solliciteren. Op die manier worden ze bewust dat een duurzamer traject (met competentieversterking) noodzakelijk is.