Tijd maken voor persoonlijk en informeel contact is belangrijk. Een te formeel kader ervaren mensen al snel als bedreigend, waardoor ze zich terughoudend kunnen gaan opstellen.
Vertrouwen creëren is een proces van verschillende ontmoetingen, gezamenlijke positieve ervaringen en van telkens opnieuw investeren. Ook hier geef je het proces best voldoende tijd. Vaak verkrijg je essentiële informatie over de familiale situatie bij vertrouwelijke, liefst informele contacten.
Veel Roma-cliënten bevinden zich in een moeilijke situatie en willen hun verhaal graag kwijt. Wimpel dat niet per definitie af, maar neem de tijd om te luisteren. Heel wat Roma kregen in het verleden weinig erkenning en zijn er gevoelig voor als ze op hun menselijkheid worden aangesproken, van man tot man, vrouw tot vrouw, vader tot vader, veeleer dan van instelling tot cliënt.
Zorg ervoor dat je niet het gevoel creëert dat je gewoon even je eigen ding komt doen. Pas op met betutteling (“dat mag, dat mag niet”). Je bouwt er geen vertrouwen mee op.
Roma-cliënten zijn meer geneigd mee te werken en zelf contact op te nemen als je oprechte interesse toont voor hun familiale situatie en hun cultuur. Erken zeker ook de inspanningen die je cliënten leveren. Het naar school sturen van de kinderen zal voor sommige families bijvoorbeeld al een grote stap zijn. Die moeite mag ook geapprecieerd worden, het kan de motivatie enkel vergroten.