Als er binnen een organisatie of dienst iemand van het personeel hun taal spreekt of extra kennis over Roma heeft, is het aangewezen om contacten eerst via deze weg te laten verlopen. Als de vertrouwenspersoon ook nog voor continuïteit kan zorgen, zal de vertrouwensband des te sterker worden. Vervolgens kan hij of zij de cliënten stapsgewijs met de andere medewerkers in contact brengen, om te vermijden dat de dossiers zich bij de ene vertrouwenspersoon opstapelen.
Ga je werken met een familie die je helemaal niet kent, dan is het nuttig je te laten introduceren door een vertrouwenspersoon; op die manier zal je sneller tot een efficiënte samenwerking komen.
Een vertrouwenspersoon is ook in staat om discretie te garanderen. Dat is heel belangrijk in een (relatief kleine) gemeenschap waarin zeer veel informatie permanent mondeling circuleert. Roma zijn vaak erg bekommerd om hun status en op hun hoede voor gezichtsverlies binnen de gemeenschap (lažav). De eer (pachiv) van een man hangt af van zijn familie: zonen die de kost weten te verdienen, dochters die maagd blijven tot aan het huwelijk en het huishouden kunnen beredderen. Zal in een gesprek gevoelige informatie aan bod komen? Toets dan best eerst met de cliënt af wie aanwezig kan zijn bij het gesprek. Leg ook duidelijk uit wat beroepsgeheim betekent. Bij het eerste contact is het vaak niet aangewezen om meteen al pen en papier te hanteren.