Zoek samenwerking bij ondersteunende diensten of gespecialiseerde organisaties, bijv. voor sensibiliseringsacties, buitenschoolse activiteiten, huisvesting (bijvoorbeeld Febul: precaire bezettingsovereenkomsten), inzicht verwerven in aanpak van projecten met Roma-families (b.v. Roma-bemiddelaars Foyer), enzovoort. Bepaalde aspecten kunnen volledig worden ‘uitbesteed’ (b.v. opvolging van schoolaanwezigheid: systematische contacten met de school, school betrekken bij het project, …).
Het is zeer belangrijk om tussen verschillende betrokken partners duidelijke afspraken te maken, de taken te verdelen en de samenwerking te coördineren. Enerzijds worden zo nauwkeurig mogelijk de rollen bepaald van iedereen binnen het team. Anderzijds wordt gestreefd naar een aanpak waarbij allen op één lijn optreden met dezelfde boodschappen naar de familie toe. Pas op voor niet-coherente boodschappen!
Ontwikkel snel praktische tools voor een efficiënte communicatie binnen het team en het netwerk van partners.
Een vorming voor alle partners over de doelgroep, brengt de betrokkenen noodzakelijke inzichten bij over socioculturele eigenheden en verduidelijkt waarom dergelijke specifieke trajecten noodzakelijk zijn.
Een begeleidingscomité is nuttig om meerdere invalshoeken aan bod te laten komen en spanningen tussen partners aan het licht te brengen. In het begin van het project kunnen de families hierop uitgenodigd worden, zodat ze beseffen dat het een gecoördineerd project is.
Pragmatisch en soepel omgaan met beroepsgeheim (mits akkoord van de ouders) vergemakkelijkt het circuleren van informatie en dus ook de samenwerking tussen de verschillende partners.