Pull-factoren maken de school aantrekkelijker. Wanneer ze beantwoorden aan concrete noden van de familie kan het bepaalde ouders helpen overtuigen om hun kind in te schrijven.
De school materieel interessant maken
Een school kan bijvoorbeeld gratis schoolmateriaal en maaltijden voor de meest behoeftige leerlingen voorzien, een abonnement voor openbaar vervoer, gebruik van douches enzovoort. Dit kan in samenspraak met lokale partners zoals sommige scholen al doen bij de bedeling van voedselpakketten. Een andere mogelijkheid is het wegwerken van de financiële drempel voor school-externe kosten zoals sportactiviteiten, excursies, turnkledij, toneelbezoek, verplichte tijdschriften, … In Molenbeek, bijvoorbeeld, komt het OCMW deels tussen in schoolkosten van kinderen zonder wettig verblijf, via een storting aan de school zelf.
Families sociaal omkaderen
Ook kan sociale omkadering van de familie ingezet worden als pull-factor. Door nauwe samenwerking met brugfiguren en andere structuren (onderwijs, maatschappelijk welzijn, inburgering, justitie, …) kan een globale begeleiding geboden worden om de problemen van de familie aan te pakken. De Roma-bemiddelaars in Brussel bijv. stellen hiervoor echter als duidelijke voorwaarde dat de leerplicht wordt nageleefd en de familie meewerkt om kinderen in te schrijven in een school of om ze terug naar school te sturen bij spijbelen.
Alleszins is een sociale aanpak onontbeerlijk vooraleer de klemtoon wordt verlegd naar push-factoren.