Door aandacht te hebben voor omgevingsfactoren creëer je een optimale ruimte en context voor de boodschap die je wil brengen.
Het succes van je interventie wordt immers mee bepaald door wie de boodschap brengt, waar dat gebeurt en wie er op dat moment aanwezig is.
Een huisbezoek kan worden gezien als een eer, en daardoor impact hebben. Om de juiste aandacht te krijgen voor je bezoek kan je zeker vragen om rust en discretie te creëren (bijv. TV uitzetten, zich afzonderen van ‘ongewenste’ luisteraars, …). Herhaalde huisbezoeken kunnen de vertrouwensband met de familie versterken. Te veel huisbezoeken kunnen dan weer contraproductief zijn. Interventies mogen immers nooit vanzelfsprekend worden. Hoe dan ook moeten cliënten elke keer opnieuw gemotiveerd worden om zelf de stap naar de hulpverlener, reguliere dienst of school te zetten.
Een gewichtige boodschap in verband met school, bijvoorbeeld, kan veel sterker overkomen wanneer ze gebracht wordt in het kantoor van de directeur dan in een drukke huiskamer waar de televisie aanstaat. In sommige gevallen kan iemand die hoger in de hiërarchie staat bovendien soms een oplossing doordrukken in een problematische situatie.