Vertrouwensrelatie: betrouwbaarheid en respect
Voor een efficiënte communicatie is ook een vertrouwensrelatie essentieel. Veel Roma zijn in eerste instantie wantrouwig. Het spruit voort uit hun eeuwenlange gemarginaliseerde sociale positie als volk en hun problematische ervaringen met de niet-Roma burgerbevolking. Dit wantrouwen is van generatie op generatie doorgegeven en bovendien vaak ook wederzijds. Bij de contacten met Roma is daarom je persoonlijke houding als hulpverlener doorslaggevend. Men gaat immers vaak af op intuïtie bij intermenselijke contacten en richt zich makkelijker naar een persoon die men kent en vertrouwt dan naar een dienst.
Empathie en interesse tonen
Tijd maken voor persoonlijk en informeel contact met Roma is belangrijk. Het gaat om zich beschikbaar te stellen in een sfeer van veiligheid en vertrouwelijkheid. Mensen kampen immers vaak met moeilijke omstandigheden en kunnen hun verhaal niet kwijt in een al te formele context. Daarnaast worden cliënten, precies door hun soms multi-problematische situatie, vaak enkel benaderd wanneer er een problematische aanleiding is. Betrokkenheid betekent ook een contact of gesprek kunnen hebben zonder problematische aanleiding en tijd maken om te luisteren.
Leren incasseren
Wanneer sommige cliënten zich machteloos voelen, kunnen ze impulsief reageren of allerlei emoties uiten die elkaar snel kunnen opvolgen: (overdreven) vriendelijkheid, huilen van verdriet, woede, sarcasme … Probeer het hoofd koel te houden bij bijvoorbeeld plotse agressieve opmerkingen of beledigingen. Dit vraagt incasseringsvermogen en diplomatie. Maak tegelijk echter duidelijk dat je niet met je laat sollen. Vraag excuses na eventuele beledigingen of agressie alvorens de hulpverlening verder te zetten. Wie deze confrontaties op een waardige manier kan bedwingen, wint vast en zeker aan respect, ontzag en daardoor vertrouwen.